Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 26 november 2010

Härlig fredag med yngel och rosor

Igår kväll fixade vi akvariet och det är ett litet pyssel. En tredjedel av vattnet, alltså 40 liter, ska bytas ut och under processen måste jag stå och hålla i det lilla BB:t så det inte tippar, medan maken springer av och an med hinkar. Dessutom måste filtret bytas, växter ansas och alger skrapas bort från glasrutorna med rakblad.

När allt var gjort och det såg fint ut på alla sätt hojtade dottern att vi genast måste lägga in vår rundmagade Black Molly på BB för hon kunde föda när som helst. Vi har haft koll på henne i flera dagar, men nu var det absolut dags, så jag fångade henne med den största håven och placerade henne i ett eget BB, bredvid det som redan hyser 14 små söta yngel, som föddes för någon vecka sedan.

Just som jag skulle stänga locket igen såg jag, till min stora förvåning, ett litet kolsvart yngel som gömde sig på ytan, bland flytväxterna, för att slippa bli uppäten av de större fiskarna. Jag tog fram den minsta håven och lyfte försiktigt över den lilla till det BB, där de 14 orange bebisarna glatt simmar omkring. Raskt såg jag att det fanns två till, som fötts i det fria, och jag lyckades fånga in båda dem också. Här på bilden syns hur fint de simmar bland sina bonussyskon!

När jag kikat ordentligt och inte hittade fler bestämde jag mig för att stoppa in en höggravid Platy i ett eget BB också, för även hon kommer att föda när som helst. Vi är dock inte lika vana att få Platyyngel, så det är mer svårbedömt när det är dags. Nu har vi tre BB-avdelningar, som ligger och guppar på ytan, på behörigt avstånd från de hungriga större fiskarna.

Nu på förmiddagen kan vi konstatera att Black Mollyn fortsatt att föda inne på BB och det blev 15 nya underbart söta familjemedlemmar totalt. Den här gången är de inte helt kolsvarta som de brukar, utan några är mörkare och några är ljusare, så det är nog så att mamman har haft en hemlig älskare... Det syns tydligt på bilderna att de har olika färger och det är riktigt kul!

Vi har också hunnit julpynta lite mer och nu för tiden har vi aldrig mossa i adventsljusstakarna, utan bara ätbara saker. Här är en bild på en av våra goda ljusstakar och på söndag kommer en bild på en annan smarrig variant.

Jag tyckte att familjen förtjänade en stor härlig rosenbukett och köpte fem vackra buketter i olika färger och så blandade jag dem vilt - ungefär som fiskarna blandat sig.

I eftermiddag smyger vi ner till finaste systern med familj och gör pizza tillsammans. Mmmmm, så gott och trevligt!

2 kommentarer:

Marika sa...

Så kärleksfullt du talar om de små fiskarna, det var fint att läsa. Kram, hälsa Ellen till kvällen.
/Marika

Joanna Björkqvist sa...

De är så bedårande söta att jag inte kan sluta titta på dem... Jag lyfter på locket och så kikar jag och räknar dem, så ingen har trillar ut genom spjälorna på sidan...
Kram och Ellen hälsar säkert tillbaka!