Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 15 november 2010

Spännande blodtrycksmätning

Ibland ligger jag på gränsen till att ha för högt blodtryck, så idag hade jag fått en tid hos distriktssköterskan för att kunna mäta hur blodtrycket ser ut över ett helt dygn.

En gång i halvtimmen pumpas manschetten på vänsterarmen upp och så mäts blodtrycket och läggs i datorn som sitter ungefär som en pistol i ett hölster på höften. Känns väldigt märkligt så här i början av dagen, men intressant.

Under natten kommer trycket att mätas en gång i timmen och även då kommer det ett pipljud och så pumpas det på friskt på armen. Då vaknar jag säkert till lite och då är det bra om jag lägger mig på rygg, så armen ligger i hjärthöjd. En hel vetenskap och jag ska försöka vara en duktig patient och sköta mig så väl jag kan.

Jag ska leva precis som vanligt och varje gång det mäts skriver jag upp i en loggbok vad jag gjorde just vid mätningen. Än så länge står det

9.00 Pratar i telefon och plockar disk (måste ju berätta för mamma att jag varit hos en kollega till henne och tack vare att jag har headset kan jag göra lite hushållssysslor under tiden - praktiskt!)
9.30 Jobbar vid datorn
10.00 Jobbar vid datorn

och jag inser redan nu att kommer att bli rätt tjatig statistik i några timmar...

För att kontrollera att apparaten fungerade tog sköterskan ett första värde redan på vårdcentralen och då varnade hon mig för att det ofta är lite missvisande, för det är vanligt att många får ett förhöjt värde just där och då, för att man är lite uppe i varv. När hon mätt skrattade hon gott och sa:

- Så var det inte för dig! Det här är det snyggaste blodtrycket jag har mätt i ett sånt här sammanhang!

För dem som till äventyrs kan relatera till siffrorna så hade jag 135/81, så det var verkligen helt okej!

Jag blev jätteglad, för jag vill absolut inte börja medicinera! Jag tar aldrig tabletter av något slag och kan inte föreställa mig ett liv med en massa mediciner som man måste ha för att må bra. Huuu...

Lite roligt är det att jag har en mätare på vänsterarmen, för det brukar vara käre maken som har det. Men då handlar det förstås om en gps som mäter hur snabbt han vindsurfar...

Håll nu tummarna för att det är genomgående låga och fina värden!

DAGEN-EFTER-RAPPORT:

Jodå, bortsett från att jag blev väckt en gång i timmen av att manschetten klämde ihop min arm, så var resultatet bra. Den käcka sköterskan hade aldrig sett en så fin dygnsmätning! HURRA!!!

Inga kommentarer: