Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 17 november 2010

Vacker orkidé


Jag tycker att orkidéer är otroligt vackra blommor, men brukar inte köpa de allra dyraste, för det dröjer inte länge innan ens de mest fantastiska blommorna vissnar.

Den här kunde jag dock inte motstå. Jag hade aldrig sett en blå orkidé och jag blev helt betagen när jag plötsligt såg den i blomsterbutiken. Det finns faktiskt inga blå orkidéer i naturen, så den här är skapad genom att odlaren har sprutat in blå färg i stängeln och sedan har blomman sugit upp färgen, precis som den suger upp vatten.

Samma sak kan man göra själv genom att hälla hushållsfärg i vattnet på snittblommor. Efter ett par dagar har de bytt färg!

Förhoppningsvis kommer den här orkidén med nya stänglar och nya blommor så småningom och dessa blir då inte blå, utan vita, som är den ursprungliga färgen. Vitt är också fint, så jag hoppas att den får ett långt och lycklig liv här hos oss.

Min äldsta orkidé är drygt sju år gammal och blommade just om med två små fina blommor. Jag blir alltid lika glad när det kommer nya blommor på dem, men alldeles enkla att sköta är de inte. I våras slängde jag ut fem besvärliga orkidéer som aldrig blommade om, utan bara tappade de gröna bladen ett efter ett. Jag kämpade med dem in i det sista, men till slut gav jag upp.

Ett hem med blommor känns alltid levande!

2 kommentarer:

tecknartina sa...

Hej Joanna, har hittat din blå sida.Trevligt att se lite längre texter, du är en bra "skrivare".
Jag tittar in på facebook då o då, men där går det med en himla fart. Jag är den lite sävligare sorten så nu har jag börjat blogga istället.
Välkommen att titta in hos mig,
varm kram fr Tina
www.jerkenstam.blogspot.com

Joanna Björkqvist sa...

Hej!

Tusen tack för snälla ord! Vad kul att du också bloggar! Jag ska kika direkt!

Kram!