Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 13 januari 2011

Lustigheter fångade på bild



När man alltid har kameran beredd stöter man emellanåt på lite lustiga saker och självklart måste även dessa fångas på bild. Ibland är det också så att det roliga inte framgår förrän man ser bilden efteråt, så här kommer ett litet humoristiskt axplock från vår resa.

Vi har hittat många fina och roliga skyltar längs vägarna och charmigast var förstås alla de som varnade för diverse djur, men den ovan fick oss att le lite. Som ni förstår tillbringade vi inte många minuter där skylten fanns, för det får ju finnas gränser på hur torrt och tråkigt livet får vara på en semester.

Koalorna är underbart söta och denna bild tycker jag är riktigt festlig, för se hur han sitter med armen. Den har verkligen åkt ner och hänger som om den håller på att trilla av. Den lilla pinnen som fungerar som rump- och ryggstöd ser sannerligen inte heller mycket ut för världen. Nog är det imponerande att han kan sitta och sova timme efter timme på detta sätt?

När vi kom till Kina på nerresan hade de pyntat flygplatsen med en gigantisk rosa drake och det kändes som ett inslag i en exotisk film, för något liknande har vi aldrig sett och kommer antagligen aldrig att få se det på Landvetter heller...

En annan sak som vi tyckte var kul var att det fanns flera olika sorters ris att köpa i lösvikt i Kina. Här hemma nöjer vi oss med färdigförpackade tvåliterspåsar på ICA, men där kan man själv plocka sitt ris ur enorma ämbar ungefär som vi plockar smågodis. Jag misstänker dock starkt att de inte blandar rissorterna lika friskt som vi blandar vårt godis, för då blir det nog uppror i riskokarna runt om i Kina.

Mitt emot våra vänners hus finns ett annat ganska högt hus och vid första anblicken ser det både nybyggt och trevligt ut. Det är lätt att kunna föreställa sig att bo där och ha en fantastiskt utsikt över hav och berg. Tittar man närmare ser man dock att vinden gått hårt åt husets balkonger.


De allra flesta glasen har faktiskt blåst sönder och nu ser det mer eller mindre livsfarligt ut att vistas på balkongen. Enligt våra välunderrättade vänner hade glasrutorna som tur var fallit inåt och inte landat i huvudet på människor som passerat på gatan under, men otäckt var det i alla fall och lär bli dyrt att renovera.

När vi var på resande fot levde vi gott och jag är även i vanliga fall en mästare på att unna mig godsaker i tid och otid och där fick jag verkligen tillfälle att visa det. Varenda dag njöt vi av vin tillsammans med kex och dipper av olika sorter. Självklart har det satt sina fysiska spår på min kropp, men bilden på mig i den här klänningen tycker jag är väldigt kul, för eftersom den har flera volanger ser det i blåsten ut som färdigsydda valkar runt midjan! Ungefär så kände jag mig och ler gott åt bildbeviset. Det är sant det som talesättet säger; en bild säger mer än tusen ord.

Avslutningsvis kommer en bild på en riktigt cool Santa från Down Under. Självklart kommer inte tomten i något så gammaldags och snökrävande som en släde dragen av rödnosade renar i ett så varmt land som Australien, utan givetvis är det motorcykel som gäller. För att det inte ska råda någon tvekan om vad det är han kommer med står det för säkerhets skull TOYS på säcken med julklappar. Man skulle ju lätt annars kunna förledas att tro att det är något kriminellt motorcykelgäng som ska ha möte och att vapenarsenalen ligger i säcken. Tack vare den tydliga texten kan alla andas ut och få en fridfull jul.

Inga kommentarer: