Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 15 januari 2011

Tulpanens dag blev Orkidéns dag också



Självklart måste vi uppmärksamma Tulpanens dag, så jag begav mig till blomsterbutiken för att köpa en bunt. Det fanns flera varianter att välja på, men idag valde jag en vit. Alltid stilfullt och vackert.

För många år sedan var jag och käre maken i Holland och vi passade på att besöka Kuekenhof, där det finns otroligt många och vackra tulpaner av alla de slag. En del vara bara ett par decimeter höga, medan andra var en meter och färger gick i precis hela skalan från vitt till svart och allt färgglatt däremellan var förstås det dominerande. Det var en fascinerande syn och verkligen värt ett besök.

På fälten bredvid vajade fullständigt enorma åkrar i knallrött, solgult och rosa och där växte tulpaner, för att  sedan skördas och skickas vidare bland annat till oss. Kika gärna på länken och njut av blomsterprakt av synnerligen hög klass; keukenhof.nl

När jag var där såg jag att det även fanns fantastiska orkidéer, så jag var tvungen att köpa en sådan också. Det gick bara inte att motstå denna ovanliga färg och dessutom var båda stänglarna fulla av blommor samtidigt som det kom nya knoppar.

Vår minijulstjärna, som stått på badrumshyllan har tackat för sig och det var dags att köpa en ny även dit. Det måste vara något riktigt litet, för det kommer en hylla till alldeles ovanför. jag kände mig väldigt nöjd när jag hittade denna fina kaktus med klarröda blommor, som piggar upp i vintermörkret.

Ett hem med vackra blommor känns levande och ombonat, så nu har vi det tjusigt!

Inga kommentarer: