Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 10 mars 2011

Crème de Cassis och Gerbera

Idag fick jag en och halv timme inne i stan medan dottern dansade och eftersom jag redan hade handlat så gott som all mat jag behöver inför helgen passade jag på att göra ett besök på Systembolaget. Allt, utom rödvinet, ser så gott ut och jag njöt av att kunna strosa runt mellan hyllorna med min kundkorg hängande över armen.

Jag hade inte riktigt bestämt mig vad jag var ute efter, men jag tycker att det är trevligt med drinkar ibland, så jag kikade efter något färgglatt som vi inte redan hade hemma.

Efter att ha dreglat lite längs champagnehyllorna och slagit en rejäl lov vid de vita flaskorna och boxarna drog jag mig längre ner i butiken. En snabb koll på cider- och alkoläskavdelningen blev det, men jag kände mig inte direkt köpsugen så jag gick till likörerna.

Alla dessa vackra färger och flaskor! Jag ville som vanligt ha det mesta!

Det var lite svårt att fatta ett beslut, men sedan bestämde jag mig för en Crème de Cassis de Bourgogne, för den såg väldigt trevlig ut med frukter och guld på etiketten.

Anledningen till att jag ville köpa något för att göra en ny drink är att mamma och pappa kommer på besök över helgen och vitt vin i all ära, men nog är det festligt med en drink ibland, så det vill jag gärna bjuda på. Båda gillar dessutom svarta vinbär, så jag tänkte att det kunde passa.

När jag kom hem surfade jag runt på nätet efter olika förslag på drinkar där denna sort ingår och namnet Kir dök upp överallt. Jag blev lite full i skratt för det kändes plötsligt som om jag köpt något som sjuttonåringar dricker!

Nåväl, imorgon blir det Kir Royal, alltså svartavinbärslikör och skumvin (detta underbara finlandssvenska ord för mousserande vin) och på bordet har jag vackra Gerbera istället för tulpaner denna helg!

Inga kommentarer: