Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

fredag 18 mars 2011

Namnsdagsfirande och protesterande scanner


Idag har finaste sonen namnsdag och det började vi att fira redan på morgonen. Han fick två böcker som jag visste att han skulle bli jätteglad för och det blev han också.

Han har läst två böcker om Elak och Pucko av Fredde Granberg förut och han tycker att de är väldigt roliga. Den här gången visste han inte ens om att det kommit en tredje del så det var riktigt roligt att få överraska honom.

Guiness rekordbok önskade han sig redan i julas, men då fick han så mycket annat att jag tyckte vi kunde vänta tills nu istället och han blev minst lika glad ett par månader senare. Det glansiga tjusiga presentpappret muntrade dessutom upp oss alla på morgonkvisten.

Vi gör ofta så att den vi firar får välja dagens meny och det passade vi på att hålla oss till idag, eftersom det dessutom var fredag och okej med det mesta. Jag blev inte direkt förvånad när valet föll på tacos, för det är hans absolut favoriträtt och dessutom den verkliga fredagsmaten. Till efterrätt har han beställt chokladpudding.

Det hände en väldigt rolig sak när jag handlade på Ica idag. När jag var så gott som klar slog det mig att jag glömt köpa matlagningsvin, så jag snirklade mig tillbaka och tog en flaska, som jag lydigt scannade. Exakt då flippade hela scannersystemet ur fullständigt.

Allt jag scannat försvann helt från displayen och den röda lampan lyste. Jag gick mot kassan för att få klarhet i vad jag skulle göra nu och snart slöt andra kunder med samma bekymmer upp.

Efter ungefär tio minuter kom allt tillbaka på displayen och tjejen i kassan sa att det säkert berodde på att de har en massa hantverkare på plats för att fixa till butiken och någon av dem kan ha kommit åt något. Jag log och låtsades att jag köpte hennes förklaring.

I själva verket vet jag exakt varför scannern reagerade så kraftfullt som den gjorde. Jag skulle köpa alkoholfritt vin en fredag. Där går tydligen gränsen för vad som är okej och jag måste säga att jag helt sympatiserar med den tänkande och protesterande scannern.

På eftermiddagen tog jag en tur till Blomstertorpet och köpte ett nytt doftljus. Som vanligt var det svårt att välja för alla ljus är så vackra och doftar ljuvligt.

Den här gången valde jag ett ljusblått med det vackra namnet Ocean Blossom och det sprider nu en härlig doft med löfte om hav och sommar i hemmet tillsammans med de fina tulpanerna jag inte kunde motstå.

Det är något visst med fredagar.

Inga kommentarer: