Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 16 maj 2011

Nytillskott förgyller vår fina rabatt



Även om det är tråkigt när växter i rabatten dör under det iskalla vinterhalvåret, så är det roligt att få köpa nya växter.

I år har vi tagit bort en hel del av den enorma daggkåpan vi har haft och eftersom tre av förra årets växter inte överlevde vintern, så behövdes det inhandlas nya rabattinnevånare. Jag har länge velat ha några riktigt höga blommor och nu köpte jag en stormhatt, som kommer med blå blommor och beräknas bli en meter hög och en astilbe som ska bli hela 110 cm.

En av de plantor som dog i vintras var en astilbe, fast en betydligt mindre variant, så det känns trevligt att nu få satsa på en större. Hoppas den här tar sig ordentligt!

För ett par år sedan bad jag en mycket duktig och trädgårdsintresserad väninna om tips på en ganska hög, gärna lite yvig växt med rosa blommor och då tipsade hon om grekisk vädd. Jag köpte en liten förskrämd planta och redan samma säsong växte den sig stor och fin.

Året därpå kom den ännu starkare och jag var så glad. I år kan jag inte ens tänka mig vart det ska sluta för redan nu är växten oerhört mycket större än förra året, så det ska bli otroligt spännande.

Tulpanerna blommor också så vackert nu och dessa rosa tycker jag är otroligt vackra.


Inga kommentarer: