Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 28 juli 2011

Spännande yatzyomgång och friskare dotter


Igår piggnade stackars dottern på sig lite och jag som alltid varit en grym motståndare till att knapra piller av olika slag är både glad och tacksam över effekten som Ipren haft på lilla stumpan. En tablett hat tagit bort så pass mycket av smärtan att hon har kunnat stå ut med sitt ömma öra och till och med spelat yatzy med sin lillebror och mamma.

Ena omgången igår inleddes fantastiskt kul för jag, som senast jag skrev om våra spelomgångar kom absolut sist, började med att på första slaget få yatzy och inte bara det utan dessutom i sexor! Vi skrattade alla gott och jag rusade in efter kameran, för det var knappt så jag själv trodde min ögon.

Det allra roligaste var att båda barnen senare under samma omgång också fick yatzy och det är onekligen så att delad glädje är dubbel glädje och här handlade det plötsligt om trippel glädje. Det var riktigt jämnt i slutstriden och jag trodde faktiskt att jag med mina 270 poäng skulle stå som segrare. Då visade det sig att dottern fått 275 och jag var redan där omsprungen.

När jag räknade ihop sonens poäng visade det sig att han vann med hela 277 poäng och det var riktigt kul att alla fick så höga poäng, för dagen innan hade jag fått 149 en av gångerna och det är inte alls lika mycket party över en sådan runda.

På kvällen tog vi en tur till stan igen och för första gången blev det lite shopping. Elvaårige dottern älskar att shoppa (såklart) och det hon siktat in sig på nu var faktiskt något oväntat kryddor, så vi köpte fyra olika förpackningar med allt från Karpathossalt till en specialkrydda för souvlaki och den ser hon särskitl fram emot att få prova hemma om ett par veckor.

Vi gick också in en en riktig tingeltangelbutik och där köpte hon ett jättefint armband av snäckskal till sig själv och ett liknande till sin bästa kompis som hjälper till att ta hand om våra fina fiskar där hemma medan vi är borta.

Jag köpte min vana trogen en kylskåpsmagnet till mina föräldrar, för det brukar jag göra på resorna och det ser nu riktigt trevligt ut på deras kylskåpsdörrar. Eftersom jag vet att de brukar läsa min blogg (Hej hej, mamma och pappa!), törs jag inte lägga ut en bild på den, men den är rätt skojig måste jag säga, för man förknippar definitivt inte varma Grekland med denna varma sak.

Runt omkring på hotellområdet växer ätbara saker och mina favoriter är fikon och vindruvor. Vi får äta hur många vi vill och det är verkligen extremt gott och lyxigt!

Nu längtar vi efter att de andra svenskarna ska komma och om bara ett par timmar kommer de att vara här. Då dyker äntligen de nya flodhästarna upp! Uttrycket kommer från en barnbok där flodhästarna bor på en fin strand och helt plötsligt dyker det upp nya flodhästar som utbrister "Fin strand! Gott om plats! Och trampolin!" och det har blivit bevingade ord i vår familj.

Den djupare meningen i boken är lätt att förstå för hur tar vi emot nyanlända...? Det kan faktiskt vara så att vi har något att lära av dem och så är det i boken. En otroligt söt och tänkvärd historia som är underbart tecknad av författaren Lena Landström dessutom.

Välkomna, nya flodhästar!

Inga kommentarer: