Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 30 januari 2012

Bokutmaningen i full gång

Det fina hjärtat fick jag av en snäll väninna förra veckan.

Igår kväll bestämde jag mig för att anta Bokutmaningen 2012 och idag har jag läst ut första boken sedan dess. Redan tidigare i år har jag läst några böcker som jag placerat ut i min snygga alfabetsrad under fliken ovan.

Den jag nyss läste ut är Alex Schulmans bok Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött och den gillar jag väldigt mycket. Jag trodde att han skulle upprepa mer av det som framkommit i hans Sommarprogram än han faktiskt gjorde. Mycket kände jag igen, men värmen som strömmade genom orden var mer påtaglig här än i radioprogrammet.

Jag hörde och såg honom bli intervjuad av Fredrik Belfrage på Bokmässan och han berättade lika öppenhjärtigt då om mindre smickrande saker ur sitt förflutna som han gör i boken och med det växer respekten för honom. Han blottar sig och vi läsare tar emot honom när han faller.

Dagens lunch - hemmagjord fiskburgare. Recept finns
under Matigare recept-fliken ovan. Supergott!
Det enda jag retar mig på är att han skriver ut hela namnet på sin själs älskade under större delen av boken. Att han gör det i början köper jag som ett grepp för att de ännu inte är nära varandra, men när han stoppar in ett Amanda för att sedan genast återgå till Amanda Widell när det i själva verket hade räckt med ett hon eller henne, stör flytet en aning.

Detta är förstås en anmärkning i marginalen. Det är en fin kärlekshistoria det här och dessutom en bok om en ung man i förvandling. Han blir en bättre människa och han märker det själv.

Språket dansar lätt över sidorna och det är luftigt mellan raderna. Hela boken läste jag ut på några timmar och det berodde både på att jag var fångad av innehållet och på att jag gillade att vandra (jag behövde inte springa) uppför den där sommarängen i gott sällskap.

Visst hoppas jag att det ska hålla för evigt mellan Alex och Amanda, för det är uppenbart att Alex själv vill det, men faktiskt är det så att jag inte tror att alla människor får uppleva en så omvälvande kärlek att han oavsett den tidsmässiga längden på deras förhållande ska vara lycklig. Han har fått uppleva något som inte alla får.

Det är fint.

6 kommentarer:

mockapocka sa...

Har precis beställt den på Adlibris. Ska hämta ut den i morgon. Jag gillade hans förra, "Skynda att älska", så jag ser fram emot den här.

Anonym sa...

Har läst "Skynda att älska" fast förra året så den får tyvärr inte vara med i min bokutmaning. Annars tyckte jag att den var ganska fin den också...

Joanna Björkqvist sa...

mockapocka: Tror att du kommer att gilla den här med! Jag tyckte också om hans första!

Fruntimret: Jag har också läst den första, men det måste varit 2010. Den gillade jag också!

Anneli Stålberg sa...

Jag har inte läst någon av hans böcker ännu, men Skynda att älska finns här hemma och väntar på sin tur. Jag har ju inte skrivkramp, men väl tidskramp vilket gör att bokläsandet inte går så fort framåt som jag skulle önska :) Kram!

Marina sa...

Åh, den ska jag försöka läsa! jag läste hans "Skynda att älska" som jag tyckte väldigt mycket om.

Joanna Björkqvist sa...

Anneli: Båda böckerna är bra, men visst är det svårt att få tiden att räcka till! Kram!

Marina: Den gillade jag med! Tror du skulle tycka om även denna!