Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 27 februari 2012

Min älskade storebror är borta

Lillasyster, storebror, jag och lillebror.
Pappa och mamma.
En hel familj. Hela vår familj. Vi SKA vara sex personer.

Det ofattbara har hänt, fast vi inte vill tro det. Det hjälper inte att vi gråter, skriker, svär och förbannar livets orättvisa. Vi tvingas inse det ogreppbara att min älskade storebror finns inte mer. Hur ska vi någonsin kunna acceptera detta?

Aldrig mer kommer jag, eller ens någon på hela jorden, att få krama honom igen. Inte heller kommer jag att kunna kittla honom lite diskret för att lura honom att le när vi skulle ta ännu en familjebild. På nästa familjebild kommer vi att vara fem - inte sex - och det smärtar mig mer än jag någonsin kunnat föreställa mig.

Vi brukar ta en bild då och då när alla var samlade och bilden ovan togs hemma hos mig i mars förra året. Det blev den sista bilden på hela vår familj. Tänk om vi vetat det då - att det var den allra sista. Vi trodde det var en i raden av alla bildserier vi skulle ta under våra liv. Vi brukade ju göra så.

Kommer vi ens att vilja ta en familjebild igen? Eller gör det för ont?

Igår förändrades våra liv för alltid och de blir aldrig någonsin, någonsin, någonsin desamma igen. Världens finaste storebror, en fantastisk person som var älskad av alla och inte bara sin egen familj, frontalkrockade och avled omedelbart i går natt i Phuket.

Det var hans sista natt i Thailand innan han idag skulle ta flyget hem igen. Inte anade någon att det var hans sista natt i livet.

Verkligheten bakom tidningarnas rubriker är så fruktansvärd att jag inte kan ta in den.

Hur tar man in att ens älskade storebror är borta för alltid?


61 kommentarer:

Jeanette sa...

Neej, jag blir alldeles bestört och ledsen när jag läser ditt inlägg. Vad fruktansvärt tråkigt, det som hänt.

Bilden på er alla är jättefin, vårda den ömt!

Ta hand om varandra,
Kramar

♥ Carina ♥ sa...

Åh vännen vad ledsamt! Jag beklagar er förlust och sänder massor med varma tankar till er...
*Kramar om*

Tankar vid midnatt sa...

Låt dig fyllas av hans kärlek och lyckan över att få ha upplevt honom - en gåva som inte kan ta från dig.
Sorgligt att han fattas dig.

Alla varma och goda tankar till dig och din familj ♥ ♥ ♥

Åsa Hellberg sa...

Åh, Joanna, så ofantligt sorgligt. Mitt allra varmaste deltagande till dig och din familj.

Hanna Lans sa...

Fy fan! Usch, jo, en svordom är på sin plats. Fyyy, vad jag tycker synd om er alla som nu måste leva i saknaden efter en älskad. Tänker på dig älskade du!!

Unknown sa...

Ååh, vad fruktansvärt! Att säga att jag beklagar sorgen räcker inte! Det finns inga ord i världen som räcker.

Jag tänker på dig och din familj, ta hand om varandra!

Många kramar!

Agneta sa...

Åh nej, vad fruktansvärt. Så outhärdligt sorgligt. Mina varmaste tankar till dig och din familj.

Andra intryck sa...

Nej! Så oändligt sorgligt... Tänker på dig och din familj.

Sjubarnsmamma sa...

Åh så hemskt. Jag beklagar verkligen. Så tragiskt. Mina tankar finns hos er.
Varm kram.

Mallan sa...

Inga ord kan trösta och fylla det tomrum som denna tragiska olycka skapat. Jag sänder dig mina varmaste kramar och hoppas du känner kärleken i dem.... <3

Linnéa i Colorado sa...

Joanna.. det finns inte ord som räcker till... Alla mina tankar till dig och dina nära.

Maria sa...

Å vännen så hemskt. Du får tänka på alla underbara fina stunder ni haft tillsammans....♥ ♥ kram Maria

Mångmamma sa...

Tragiskt och förfärligt onödigt.
Känner med er i er sorg, sköt om er alla.

Skrivarstudio ordOide' sa...

Nej....så otroligt hemskt...största och varmaste tröstekramen till dig. Jag vet inte vad jag hade gjort om mina älskade brorsor hade gått bort...krama om dina nära och kära mer än någonsin!

Kristina Apelgren sa...

Så fruktansvärt sorgligt och så helt chockerande oväntat för er alla i familjen. Tänker på er alla. Kram Kristina A

Ninas skrivarlya sa...

Nej! Så fruktansvärt gräsligt! Så oändligt tragiskt... Det finns verkligen inga ord just nu... Beklagar din oerhörda förlust.

Du och de dina är i mina tankar just nu.
Stor kram.

Anneli Stålberg sa...

Så, så tråkigt! Det finns ju absolut inget jag kan säga mer än hur ledsen jag är att veta vilken sorg du måste gå igenom. Tusen, tusen kramar till dig och de dina! <3 <3 <3

mamman sa...

Joanna, mina tankar är hos dig. Min äldste bror dog 2005 bara sådär, poff! när jag var hos Hanna i NY. Ofattbart! Men, jag är glad över ett fint kort vi har av oss, precis som du har ett fint kort, där du kan se honom, o minnas när ni var tillsammans. Det gör ont, mycket ont. kram från mamman

jessica sa...

Jag finner Inga ord, massa styrke kramar till dig <3

Mrs G sa...

Jag hittade hit till dig från Stoftes blogg, så jag känner ju inte dig.
Men jag läste om händelsen i tidningen tidigare idag och nu när du skrev hos Stoffe så ville jag bar säga till Dig att det är ok att vara ledsen och arg och allt det där som man känner.
Ta din tid och försök att minnas alla fina stunder som ni haft.

Kram Mrs G

Anonym sa...

Fina Joanna,
Jag såg precis ditt inlägg där du berättar om vad som har hänt.
Det är så ledsamt att behöva läsa om att din bror har gått bort.

Jag känner med dig, och mina tankar går till dig och din familj.
Stor varm kram till dig, och fastän vi inte "känner varandra" så finns du i mina tankar.

Kärlek till dig.
varm kram
Stoffe

Marina sa...

Det är svårt att säga något som har betydelse i det här läget, så jag sänder över ett gäng tysta krmar...

Mona Karlsson sa...

Hej Joanna!
Jag känner inte dig eller Fredriks familj men jag kände Fredrik väl. Vi hängde mycket i hop förr om åren. (jag hade sällskap med Dennis Persson)Det smärtar mig att veta vad ni går igenom då jag själv mist min bror i en bilolycka för många år sedan....Jag satt i går och tänkte på alla underbara stunder man tillbringat i Freddes sällskap, och de var ALLTID glada och fyllda av skratt :-) Han var alltid så omtänksam mot alla! Hans glade men så högljuda skratt ekar i mitt huvud, Det var Fredde det ;-)
Jag beklagar verkligen det som hänt :( En fin människa har lämnat oss!
Skänker en tanke till eran familj, Fredriks barn och hans barnbarn som han var så stolt och glad för!
Styrkekramar till er!

Mona Karlsson(från Lilla Edet)

Joanna Björkqvist sa...

Mitt varmaste tack till er alla som kommenterat och som tänker på oss i denna ofattbara och tunga stund. Det går fortfarande inte att förstå att min älskade storebror aldrig kommer tillbaka. Aldrig!

Det värmer mitt hjärta att så många bryr sig och från djupet av mitt hjärta tackar jag er alla.

Till Mona vill jag passa på att beklaga att även du fått uppleva det smärtsamma i att förlora en bror i en trafikolycka. Dennis har lovat att se till att Fredriks saker i Thailand kommer hem. Tungt även för honom att förlora sin nära vän och arbetskompis...

Många kramar till er alla för att ni finns där för oss!

Anonym sa...

Åh, fina Joanna. Det gör mig så ont när jag läser det här och inga ord räcker till för att uttrycka min medkänsla. Beklagar verkligen sorgen.

/Många kramar till dig och din familj

anette sa...

Nej men så fruktansvärt !
Usch usch så tragiskt jag finner inte ord. Tycker så synd om er alla och den stora förlusten som plötsligt har drabbat er i familjen.
Varmaste kramen fina du

RackarTuss sa...

Vi känner inte varandra, hittade hit från en annan blogg.
Ville ändå beklaga bortgången och önska att sorgen kommer att ersättas av kärleksfulla minnen.

Duktiga Tjejen sa...

Jag började gråta när jag läste ditt inlägg. Jag finner inga ord. Det får bara inte hända. Jag kan inte föreställa mig att bli av med ett syskon, det går bara inte. Jag tänker på dig mycket, mycket och önskar att jag kunde göra mer än så. STOR KRAM JOANNA.

Anonym sa...

Styrkekramar, styrkekramar!!!!

Villa Frejas bokblogg sa...

Skickar över en stor varm kram. Så ledsen för er skull.
KRAM!

Lala sa...

Neej:( sånt här får bara inte hända!! Skickar styrkekramar till dig och dina nära! Kram!

Lovable sa...

Kära Joanna,
Jag blir så ledsen för dig och din familjs förlust. Massor av kraft och ljus till er alla!
Stor kram, Helena

Min plats i solen sa...

Åh fina, fina Joanna! Tårarna rinner när jag läser ditt inlägg och jag önskar att jag kunde ge dig en stor varm kram. Istället skickar jag den genom internetrymden. Tänker på dig och de dina och det svåra ni går genom just nu. Ta hand om varandra.

Kram Lotta

Colombialiv sa...

Å vilket hemskt inlägg. Jag vet inte ens vad jag ska skriva, jag skickar en enorm kram och styrka såhär genom cyberrymden.

Colombialiv sa...

Å vilket hemskt inlägg. Jag vet inte ens vad jag ska skriva, jag skickar en enorm kram och styrka såhär genom cyberrymden.

Åsa sa...

Men lilla gumman...så fruktansvärt..
Det finns inte ord...
Jag tänker på dig och han finns runt dig, hela tiden..
Många många kramar från mej till dig:
<3

Trillingnöten sa...

Jag är verkligen verkligen verkligen otroligt ledsen. Jag kan inte ens föreställa mig den smärta som finns i er familj just nu! Jag tänker på er vännen.

Maria sa...

Joanna - det finns inga ord för att lindra det ofattbart tragiska som hänt. Men tankar skickar jag massvis till dig och dina anhöriga.

Kram ♥ ♥

Helena (misspkm) sa...

Oh Joanna. Jag har tårar i ögonen och vet inte riktigt vad jag ska säga. Rubriker från Expressen sveper alltid förbi oss och vi sneglar lite och fortsätter våra liv. Vi tänker inte på sorgen som någon familj nu känner. Jag lider med dig och hoppas att det kommer en dag då du kan tänka på din fina storebror igen och känna glädje, men nu - nu har du all rätt att vara ledsen, arg, och förvirrad. xoxox

Joanna Björkqvist sa...

Jag blir så rörd och glad över era kommentarer och tankar. De betyder mycket för mig.

Jag kan förfarande inte alls förstå det... Har det verkligen hänt? På riktigt????

Kram till er alla och var rädda om er - tänk på hur skört livet är!!!!

anagoesbananas. sa...

Jag beklagar verkligen sorgen, kan inte ens föreställa mig hur konstig och hemsk situationen du befinner dig i är.. :(

STYRKEKRAMAR!

Johanna sa...

Å nej nej nej!

Sitter här med tårar i ögonen och läser, vet inte vad jag ska säga ens. Kan inte föreställa mig smärtan, trots att det gör ont att bara läsa. Skickar alla tankar och kramar jag har! Beklagar verkligen detta fruktansvärda.

4U2 sa...

En tröst att han slapp lida men så tråkigt. Livet är ... svårt att säga men med bägge mina föräldrar borta vet jag hur det kan kännas. Beklagar din stora sorg och sänder mitt deltagande.
Varma kramar.

Anonym sa...

Jag såg det här på Duktiga Tjejens blogg och vill bara skriva att jag beklagar sorgen. F*n vad tragiskt!

/Catharina

Joanna Björkqvist sa...

Mitt allra varmaste tack till er alla som delar min enorma sorg och saknad. Det betyder oerhört mycket för mig.

Än orkar jag inte kika in hos er på era bloggar och inte heller kommentera var och en, men jag läser kommentarerna här om och om igen och finner tröst i era ord. Det vill jag att ni ska veta.

Fortfarande kan jag inte ta in att det är sant. Att min bror aldrig kommer tillbaka. Det går inte.

Varm kram och tack för att ni finns.

Jojjo sa...

Jag finner verkligen inga ord och det finns inte mycket man kan säga i ett sånt här läge. Så hemskt, hemskt sorgligt och ondödigt! Tänker ofta att man ska ta vara på sina kära, nu, inte imorgon. Man vet aldrig vad som kan hända. Tänker på er!

s p i n d e l t j e j e n sa...

Beklagar din sorg, det gör ont att mista någon nära och kär =(

Trafiken här i Thailand är fruktansvärt svår och Phuket och Bangkok är nog de värsta ställena, jag är verkligen ledsen för att din bror blivit ett av offren i trafiken här =( Det är inte rättvist! =(

Stor kram!

myaraq sa...

Jag beklagar.

Jag förlorade min storebror förra sommaren. Då var han 22 och jag var 21 och jag skulle alltid vara yngre än min storebror.

Om några månader fyller jag 23 och min storebror fyller aldrig någonsin mer år igen.

Beklagar din sorg. Jag tror jag förstår hur du känner.

Joanna Björkqvist sa...

Tack för fina kommentarer - det värmer mitt hjärta mycket!

Josefin sa...

jag är ledsen för dig.
min familj skulle också vara 6 personer men är nu bara 5. än idag kan jag duka en person för mycket.
jag saknar min storebror var dag, fast det gått 10 år.

jag ska tänka på er! stora kramar.

Kajsa sa...

Usch så hemskt!! :(

Agnieszka-2barnsmorsan sa...

Beklagar sorgen:(

Joanna Björkqvist sa...

Tusen tack för era varma kommentarer - det värmer mitt hjärta så!

Varm kram!

Kim M Kimselius sa...

Kära Joanna
Vet precis hur det känns. Förlorade min kära storasyster i en motorcykelolycka för några år sedan. Saknar henne fruktansvärt mycket och det går knappt en dag utan att jag tänker på henne.
Det finns inga ord som kan lindra din smärta nu. Men du ska veta att vi är många som tänker på dig och känner med dig.
Bamsekram från Kim

Anonym sa...

Stor kram till dig! Orden finns inte just nu!

Anna sa...

Jag beklagar så väldigt.. Mina tankar är hos dig & din familj..

Nathaly sa...

Jag känner inte dig men jag läste i Anna Karins blogg och jag beklagar verkligen! Som jag skrev där finns inget jag kan säga som gör det bättre men jag tänker på dig och din familj! Kram Nathaly

Joanna Björkqvist sa...

Tack så mycket för att ni delar min sorg med mig och skriver så fint - det värmer mitt hjärta!

Varm kram!

Kringlan sa...

Usch! stackare! Jag har precis förlorat min Far ( i måndags) och det är ofattbart bara det. Beklagar din sorg och vet helt ärligt inte vad mer man ska skriva, finns ju inga ord som tar bort smärtan, tyvärr :(

Ellabellas vardag sa...

Gled in här via "Mina och jag" och blev helt tom när jag läste dina inlägg om din bror. Klickade på hans foto för jag tyckte han var vacker, men läste sedan det ofattbara som hänt. Läste ju detta i tidningen och tyckte att det händer så mycket trafikolyckor där nere nu, var där själv i Karon och Phuket i slutet på januari och såg det hela framför mig. Jag mår illa och jag sörjer för dig och din familj. STOR kram

Anonym sa...

Jag kan inte skriva att jag förstår, för jag förstår inte din sorg, din förlust, men jag vet...
Jag förlorade min 19åriga bror för snart 2år sedan i en bilolyckan också. Det är tungt, det är skit, men det spelar inge roll vad jag skriver.. Jag tänker på din bror, dig och din familj!