Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 10 maj 2012

Kejsarsnittschokladbulle

Goda bullar i praktisk påse

När jag var liten bakade mamma väldigt ofta bullar. Det var underbart att komma hem och känna doften av nybakat. Hon bakade ofta flera olika sorter, som kanel, vanilj, mandelmassa och vår absoluta favorit; choklad.

Söte sonen agerar förlossningsläkare
och hjälper de små bullarna till världen.
Chokladbullarna var bland mina vänner väldigt exotiska, för trots att det egentligen inte är märkvärdigare än att man tar kakao istället för kanel, så var det inte många som fick sådana bullar någon annanstans än hemma hos oss.

Själv bakar jag inte bullar så värst ofta, men när jag väl gör det brukar jag också göra olika sorter och det brukar bli en plåt av varje precis som när jag var liten; mandelmassa, vanilj, kanel och choklad. Kanelbullarna är alltid de som är kvar längst i frysen medan chokladbullarna går åt snabbast.

Det finns numera gifflar från Pågen med chokladsmak och det var vi självklart tvungna att köpa när vi handlade senast. De var inte alls dumma, utan riktigt goda, men det roligaste var ändå att de ska förlösas med kejsarsnitt. Just som jag skulle klippa av toppen på påsen, som jag brukar göra, såg jag att det stod att man skulle öppna den mitt på.

Jag testade och jodå, där kom bullarna.

Det såg ut precis som om vi förlöste dem med kejsarsnitt och det verkade både smärtfritt, oblodigt och behagligt. Inte behövde det sys något efteråt heller utan det vara bara att stänga till luckan igen så klistrade klistret ihop sig alldeles av sig självt.

Så praktiskt.

7 kommentarer:

♥ Carina ♥ sa...

Tänk om det hade varit så enkelt när jag tog kejsarsnitt med dottern. Bara att klistra igen efteråt ;)
Kakao har jag aldrig testat i bullarna. Jag brukar ha kardemumma i mina.
Kram

Anonym sa...

Vet du att det är precis det där jag tänker nu då jag själv är mamma - att jag också, precis som det du skriver om - fick komma hem efter skolan till nygräddade bullar, DET vill jag ge vidare till min son. Jag brukar säga att jag ska bli en bullamamma med rödrosiga kinder då han börjar skolan! Inget stressmonster som aldrig är hemma!

Och nu kom jag in på lite annat än olika smak på bullar här .. men .. :D

LillaTuss sa...

Smart! Nu är det slut på kladdiga bullar i badväskan till sommaren

Susanne sa...

Jag är uppvuxen med en bullbakande mamma som var hemmafru, själv är jag riktigt dålig bullmamma. Så jag gillar dessa påsar ;)

Unknown sa...

Kakao, vanilj, mandelmassa, kardemumma, allt har testats noggrant, eftersom jag inte tål kanel. Godast är vanilj tycker jag! Choklad är ju också gott, så dessa kejsarsnittbullar ska självklart testas!

Kram

Marina sa...

Jag kan tyvärr inte skryta med att mina barn har fått nybakta bullar speciellt ofta, det hände väl ungefär en gång om året, i början av sommaren, när det skulle finnas sommar-fika-bröd i frysen - men visst luktar det underbart gott!

...om bland annat... sa...

Gillar dom med saffran i mest, men får väl ge även dessa en chans. Kul med kejsarsnittet.

Och nu kom jag på att jag glömt av din utmaning, ska försöka ta tag i den...