Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

onsdag 7 november 2012

Kollegan Karina bloggturnerar


När vi startade Egenutgivarna - föreningen för alla som ger ut böcker, i vintras hade vi ingen aning om att vi redan denna höst skulle vara hela 100 medlemmar från Norrland till södra Frankrike, men precis så blev det. Det är väldigt kul att ha fått så många fantastiska kollegor att bolla idéer och tankar med.

En av kollegorna är Karina Johansson, som även medverkar i min och Kristina Svenssons bok Förverkliga din bokdröm. Där berättar hon öppet om hur jobbigt det var att hantera kritiken från en lektör när hon skrivit sin första bok, men också hur kritiken hjälpte henne att växa som författare.

Den 1 november gav Karina ut sin andra roman och den heter Utan egen vinning. Det är en spänningsroman som utspelas i Sunne i Värmland och eftersom jag jobbat på Sveriges Television i Karlstad i flera år tycker jag att det är extra kul att handlingen utspelar sig på ett ställe där jag varit många gånger. Som nyhetsreporter fick jag se så gott som alla orter i hela Värmland och det var alltid lika kul att åka ut på jobb för att göra reportage. I Sunne var jag många gånger alla årstider, men allra vackrast var det på vintern.

Historien i Utan egen vinning utspelas kring kattföreningen Stjärnans arbete med att bygga upp ett katthärbärge och i inledningen av storyn åker de till Uddebergs gård strax utanför Sunne för att titta på ett gammalt stall. I samma veva hittas en kvinna död på gården. De bestämmer sig ändå för att flytta in i stallet och börjar renovera. Snart händer det fler märkliga saker och föreningen inser snart att det är någon som inte uppskattar att de använder det gamla stallet ...

Just nu befinner sig Karina på bloggturné och jag lyckats få henne att stanna till och göra ett gästspel hos mig. Det är jag jätteglad för, eftersom det betyder att jag får möjlighet att lära känna henne lite extra. Redan när jag var liten skrev jag böcker och ju äldre jag blev desto starkare blev drömmen om att skriva en riktig roman, men riktigt så var det inte för Karina.

Har du också alltid drömt om att bli författare?
Nej, verkligen inte! I tonåren skrev jag visserligen noveller, men det slutade jag med när jag var runt femton år. Sedan skrev jag inte ett ord på drygt tjugo år. Skriva började jag göra igen när jag utbildade mig till reporter. Ett par år senare (2005) fick jag i uppdrag att skriva ett första april-skämt till tidningen där jag jobbar. Då insåg jag hur roligt det var att själv få forma storyn i artikeln och bestämma vad folk skulle tycka och säga. Så det är faktiskt delvis tack vare aprilskämtet som jag idag kan titulera mig författare.

Vad är det bästa med att vara författare?
Att få drömma sig bort i fantasin! Det är det absolut bästa. Att sedan veta att historien blivit en bok och att andra människor får drömma sig bort i min historia, det är helt galet roligt att tänka på.

Karinas första spänningsroman hette Bara en pärla och Utan egen vinning är en fristående uppföljare. När hon skulle börja skriva på en uppföljare var planen att Emma, som är huvudperson i Bara en pärla skulle vara det även i nästa roman, men ganska snabbt insåg hon att hon hellre ville hitta på nya karaktärer. Då fick Stina, som var en bifigur i Bara en pärla, träda fram och bli huvudperson.
Däremot är miljön den samma, för det är viktigt för Karina att böckerna utspelas i Sunne eftersom hon har bott där i hela sitt liv och kan miljöerna.

Hur var det att släppa andra boken jämfört med första?
När jag släppte första boken var jag vansinnigt nervös och orolig över vad folk skulle tycka, men i takt med att jag fick positiv respons stärktes självförtroendet och jag började jobba på nästa bok. När den var färdig trodde jag att jag skulle vara betydligt lugnare än första gången, men det var jag inte. Det känns lika pirrigt den här gången. Det är ju trots allt en ny historia och nya karaktärer.
Men först och främst är det väldigt roligt och inspirerande.

Om ni blir mer nyfikna på denna härliga författarkollega kan ni hälsa på henne i Karinas blogg. Där kan ni också se den fortsatta turnéplanen.

2 kommentarer:

Camilla sa...

Man kanske ska ta och läsa hennes bok också då :)
Men först ska jag gå in och kika på hennes blogg.
Kram!

Marina sa...

Ytterligare något att lägga till läslistan!