Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 11 februari 2013

Snö och tunna i Branäs


Idag var det så snöigt att jag var lite rädd för att använda min lånade kamera och dessutom var det så grått att det ändå inte blev så tjusiga bilder. Alltså kunde jag återvända till stugan och försjunka i min nya bok utan dåligt samvete.

Min nyinköpta dunjacka verkar i alla fall funka bra, för den är härligt varm och gosig!

Våra danska grannar, som hyr övervåningen medan vi huserar på undervåningen, har hängt upp en tunna i ett rep utanför stugan.

Det är en sed från medeltiden och görs just denna måndag varje år. Förr hade man en svart katt i tunnan och så slog man på den för att allt det onda skulle försvinna. De trodde att djävulen och världens ondska bodde i den stackars katten.

Nu för tiden är det godis i tunnorna istället och 19.30 kommer danskarna slå på den och då ska vi tjuvkika. Spännande med alla olika traditioner alla olika länder har!


Inga kommentarer: