Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

söndag 16 juni 2013

Lördagslyx på alla plan


Vilken lördag! En fin väninna med stor övertalningsförmåga lyckades få med mig på fotvård redan på förmiddagen och där bjöds vi på bubbel (visserligen alkoholfri, men det är faktiskt att föredra på morgonkvisten!) och jordgubbar med melon. Vilken ljuvlig start på dagen!

Jag är inte riktigt den skönhetsvårdande typen, minst sagt. Jag går aldrig på manikyr, ansiktsbehandlingar, massage, skönhetslyft eller liknande kroppsbehandlingar. Jag går till frisören (visserligen med sju-åtta månaders mellanrum, men jag har åtminstone slutat att klippa mig själv som jag alltid gjorde när jag var  19-23 år...), men det är ungefär det jag gör. Det är inte det att jag är helt ointresserad av mitt yttre, utan mer att jag gör saker själv; filar fötter och färgar ögonbryn till exempel.

Nu blev jag i alla fall medlockad på fotvård och det var andra gången jag upplevde det. Förra gången var det mitt underbara möhippegäng som bjöd på fotvård och det är nästan 17 år sedan, så det är inte med någon större frekvens mina fötter får professionell omvårdnad. Jag brukar pyssla om dem lite själv,  så jag tycker faktiskt att jag har ganska fina fötter. De går utmärkt att gå med och jag målar tånaglarna så gott som hela året, så de är helt okej, de där tassarna.

Men fotvårdaren höll inte riktigt med. Hon hittade så mycket att skrapa bort att hon frankt påstod att jag kunde gå ner en skostorlek efter hennes behandling. Haha! Det kunde jag förstås inte, men nog var det mysigt att sitta där och bli ompysslad och få rena rama bebisfötterna efteråt.


På eftermiddagen förberedde jag middagen, för på kvällen skulle det komma trevliga gäster som vi träffar alldeles för sällan. Trots att det bara är sådär tre mil emellan oss är det lätt hänt att det går ett år eller två mellan gångerna vi ses. Nu var det äntligen dags i alla fall och allt blev så gott och mysigt.

Vi satt ute hela kvällen, trots att det periodvis ösregnade. Vi har tak och tre väggar på en del av altanen och öppet på ena sidan, så det är stor utomhuskänsla, men ändå regnfritt.


Det blev en riktigt trevlig afton som började med champagne och småplock för att sedan gå vidare till en förrätt med hemgjord skagenröra. Till middag vankades det grillat, både kött och fisk för alla smaker, med potatissallad och gurk- och melonsallad med fetaost och dragon. Vi avslutade med en klassisk cheesecake toppad med jordgubbar och sedan var alla mätta och glada.

Nu bär det av mot finaste föräldrarna i min gamla hembygd. Det ska som vanligt bli härligt att träffas och jag undrar redan nu vad min lilla mästerkock till mamma ska skämma bort oss med den här gången...











2 kommentarer:

Jeanette sa...

Jag föredrar också alkoholfritt på morgonen, har aldrig förstått de som måste ta en öl eller champagne på flygplatsen på morgonen innan semesterflyget går... men på eftermiddag/kväll får det gärna vara alkoholhaltigt ;-)
Kram

Marina sa...

Det låter som en helt fantastisk lördag!