Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

måndag 13 januari 2014

Sanibel - lika ljuvligt som namnet!


Sanibel. Smaka på det. Sanibel. Låter det inte som något ni vill döpa en dotter till? Så kände jag direkt när käre maken sa att vi skulle tillbringa två nätter i Sanibel i Florida. Det var ljuvligt som ett namn. Och det visade sig dessutom vara det. Vilket paradis.

Jag blev direkt förälskad i verandan på vårt fina hotell där vi bodde på andra våningen. Hur skulle jag inte kunna bli det? Finns det något som fattas på bilden ovan? Värmen är där och likaså färgerna. Det enda som saknas är möjligen en dyna och en drink, men jag försäkrar er om att båda dessa två fanns där inom två minuter.


Vi bodde på Colony Resort Sanibel och i samma stund som jag klev innanför dörren kände jag mig hemma. Det var som att bo i någons privata hem. Så mycket färg och personlig touch är vi inte alls vana vid, men vi uppskattade det mycket!


Jag pratade med receptionisten om detta och de har verkligen ansträngt sig för att få varje rum att bli personligt. När jag berättade hur nöjd jag var sa hon direkt "Oh, room 49, that is a really nice room!" som om de andra skulle vara mindre fantastiska. Jag är så nyfiken av mig att jag gärna erkänner att jag kikade in genom andras fönster och såg att alla rummen såg helt olika ut, men alla var lika mysiga.


När jag skulle gå på toaletten första gången fanns det inget fönster där. Kolsvart blev det när jag stängde dörren. Jag famlade och letade, men hittade ingen strömbrytare för lampan. När jag öppnade dörren igen såg jag att de smugit in strömbrytaren i huset de satt på väggen. Så lurigt! Och fint.


Sanibel är känt bland annat för sina vackra solnedgångar (och alla snäckorna, såklart!) och när vi kom var solnedgången helt fantastiskt, tyckte vi. De vana Sanibelbesökarna beklagade dock genast att vi hade sådan otur att det var en molnig kväll. Vi tyckte den var alldeles underbar oavsett och faktum är ju att lite moln på himlen vid solnedgången bara gör att den blir ännu vackrare, för det blir mer liv då.


En romantiskt liten promenad fick det bli längs stranden och det var helt otroligt skönt att doppa fötterna i vattnet. Även om vi har haft en "snäll" och mild höst hemma skulle jag aldrig komma på tanken att doppa fötterna i havet i december, så det var verkligen ljuvligt att få göra det.




Något så spännande som en dolksvans hittade vi också på stranden och det var riktigt läckert. Det är inte varje dag man hittar en levande fossil, som den faktiskt kallas. Nu var ju denna dessvärre nyligen avliden, men ändå. Det var i alla fall otroligt coolt eftersom det räknas som ett extremt gammalt djur.




Stranden i Sanibel är otroligt len och gosig och full av malda snäckor. Det var som en dröm att få gå där i vattenbrynet i timmar och bara njuta och leta efter särskilt vackra snäckor när det var lågvatten. Vi hittade en hel del vackra snäckor som vi tog med oss hem och de kommer för alltid att påminna oss om våra fina dagar i Sanibel.

Mmmm, Sanibel. Detta ljuva namn.




1 kommentar:

Marina sa...

Det ser verkligen jättehärligt ut!