Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

lördag 3 maj 2014

Skräddarsydda plagg - vilken lyx!



Första dagen i Shanghai begav vi oss till textilmarknaden för att beställa specialuppsydda kläder. Vår väninna skulle hämta ut en kappa hon beställt och när jag fick se den höll jag på att svimma. Den var så otroligt vacker. Vilket hantverk!

Jag, som egentligen inte alls är en kappkvinna, kunde inte motstå lockelsen i att beställa en alldeles egen  kappa, så med hjälp av duktiga väninnan som är designer, om än inte inom klädbranschen, ritade vi upp min drömkappa, valde färg på kashmirtyget och köpte snygga knappar. Mörkgrå med ljusare färg längst ner på ärmarna och väldigt läckra knappar blev det.

Jag passade även på att lämna in två av mina favoritklänningar och be att få nya kopior uppsydda. Käre maken passade också på att få alla måtten tagna och beställde två kavajer på stående fot. Tre dagar senare skulle vi hämta skapelserna. Så spännande!

När vi kom hem till vännerna på kvällen började tankarna att mala. Jag var nöjd med mina beställningar, men jag tänkte på min lilla mamma hemma i Sverige. En kappa i kashmir. En specialuppsydd kappa i finaste kashmir. Ojoj, så fin hon skulle vara i en sådan.

Jag skickade ett meddelande till henne där jag bad om alla möjliga mått; axel till axel, armarnas längd, överarmens omkrets, bystmått, stussmått - alla upptänkliga mått. När jag fått dem bad jag väninnan om en ny tur till textilmarknaden och vår skräddare och nästa dag var vi på plats igen och jag kunde beställa en kappa till lilla morsan.

Några dagar senare var vi tillbaka för att hämta våra beställda klädesplagg och jag blev helt överväldigad. Vilka vackra skapelser!

Nöjd kund är det minsta man kan säga om mig och det enda jag tycker är synd är att det är så himla långt till Shanghai och därmed till skräddaren.

Jag skulle gärna beställt fler klänningar nu när sommaren är på väg och jag vet hur fina de blev.



Inga kommentarer: