Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

torsdag 23 april 2015

Världsboksdagen måste firas



Idag firas Världsbok- och upphovsrättsdagen runt om på jorden och det är ett utmärkt tillfälle att hylla författare och journalister för allt viktigt arbete som ständigt görs. Själv är jag både journalist och författare och därför känns det extra viktigt att slå ett slag för denna speciella dag.
Enligt Unesco är idag 123 miljoner ungdomar mellan 15-24 år analfabeter och av dessa är två tredjedelar flickor. Den unga fredspristagaren Malala Yousafzai, som blev skjuten på väg till skolan, har sagt dessa tänkvärda ord:
Låt oss ta upp våra böcker och pennor. De är våra mest kraftfulla vapen.
Oerhört klokt sagt, tycker jag, för med våra pennor och ord kan vi påverka och förändra världen. Jag har velat göra världen lite bättre och velat att människor ska förstå varandra lite mer genom att skriva reportageboken Våra älskade orkade inte leva.
Idag kan jag dessutom stolt berätta att min bok kommer att finnas med på vårens AVTRYCK i Färjenäs på Hisingen. Det är den kreativa keramikern Ulrica Elmberg som är samordnare för evenemanget där ett 20-tal hantverkare medverkar med sina olika alster och jag är en av dem som bjudits in. 
Det känns faktiskt som om boken med sitt målade omslag passar lite extra bra på en hantverksmässa. På bilden ovan kan ni se originalet som jag har målat i akvarell och bredvid står boken när den är färdigtryckt. Det känns väldigt hedrande att få finns med i ett så fint sällskap som det kommer att bli i Färjenäs och jag ser redan fram emot helgen den 8-10 maj.
Någon gång under dagarna kommer jag att finnas på plats för att signera böcker, men exakt när det blir återkommer jag till.
Välkommen dit!

1 kommentar:

Ezter sa...

Så roligt för dig, att det går så bra med boken!